
Verslag van het Koorfeest en Koorfeest-viering 2026 van Zangkoor Effen
zondag,
17 mei 2026 in de kerk
Donderdag, 21 mei 2026 bij Annie
Inleiding:
Dit jaar hebben wij met trots vijf zilveren koorjubilarissen!
Zilver voor Annie de Nijs-van Elteren, Jan van Beek, Maria Hendrickx-vd Berg, Truus Remie-Bruurmijn en Ria de Witte-Knoops.
Deze keer pakken wij als koorbestuur het
Koorfeest eens helemaal anders aan. Natuurlijk is het belangrijk om
ook een feestelijke Koorfeest-viering in de kerk te hebben, zoals
altijd,
waarbij onze jubilarissen hun medailles/insignes uitgereikt krijgen.
Zeg maar, het "officiele gedeelte" van het jaarlijkse Koorfeest.
Maar dit jaar niet in november tijdens Christus Koning en op de dag van
St. Cecilia, de patrones van de kerkmuziek, maar op zondag 17 mei, een
week voor pinksteren en een paar dagen voor het geplande Koorfeest
van donderdag 21 mei.
Samenkomst in
de kerk 17 mei 2026:
Het koor is deze feestelijke dag begonnen om 9.30 uur met een
Woord en Communieviering waarin is voorgegaan door Pastor Ed de Kever.
Omdat
deze feestelijke viering één week voor Pinksteren was, zal het
thema ook heel toepasselijk zijn. Het hele koor zingt toch bijna iedere
week met passie, vuur en vlam geinspireerd door de zelfde heilige geest
(geinspireerd zijn, afkomstig van inspirar betekent beademd worden)
die wij gaan verwachten met Pinksteren. Het was dan ook een mooie
viering voor onze jubilarissen met speciale dank aan pastor Ed de
Kever. Aan
het eind van deze viering hebben de koorjubilarissen hun zilveren
medailles met draagspeld (en een oorkonde)
gekregen als blijk van waardering voor hun trouwe inzet. Onze
voorzitter, Rien Koeken, heeft ze naar voren gehaald en de zilveren
versierselen overhandigd aan Jan Hendrickx de
vicevoorzitter van het kerkbestuur van de H. Maria Magdalena. Jan heeft
de zilveren
Gregoriusmedailles/insignes na een mooie toespraak opgespeld samen met
Corry Koeken.
Zoals gezegd een feestelijke viering in de kerk
met extra
aandacht aan het repertoire. Het geheel is begeleid door onze eigen
dirigente-repetitor Goedele Scheifes. Het koor
zingt in uniform
en natuurlijk wordt het "Jubilate" gezongen. Na de viering is er
gelegenheid geweest om de jubilarissen te feliciteren. Na de viering
waren alle koorleden met hun partners uitgenodigd voor de koffie/thee
met gebak bij Annie en Willem de Nijs aan de Overaseweg 33. Nog even
een gezellige korte nazit voor ieder weer huiswaarts ging.
Koorfeest
donderdag 21 mei: Samenkomst
bij Annie en Willem de Nijs aan de
Overaseweg 33, donderdag 21 mei om 12 uur: Met
volle auto's zijn wij vertrokken richting centrum Breda om daar
de auto's te parkeren. Dit jaar hebben we een fantastisch idee voor een
kooruitje. We gaan bootje varen door de singels van ons "eigen" mooie
Breda. Breda is een prachtige stad en heel erg sfeervol, waarom het
verder zoeken? Om 13.00 uur lag onze boot klaar. Het was zeer geslaagd
en erg gezellig. Eén grote boot waar wij allemaal in konden, wat veel
humor en sfeer te weeg bracht. We hebben Breda van een totaal andere
kant gezien, erg leuk! En... we hebben ontzettend veel lol gehad. Annie
had nog een paar liedjes uitgeprint die we onderweg nog gezongen
hebben. Erg leuk.
Weer terug bij
Annie en Willem de Nijs, omstreeks 15.30/16.00 uur:
Het Koorfeest werd voortgezet op een schitterende locatie
omgeven door
de natuur, de mooie feestgelegenheid van Annie en Willem aan de
Overaseweg 33, oftewel, op Overaa(t). Het is een geweldige ruimte om
een
feest te organiseren en wij maken hier dit jaar dankbaar gebruik van!
Het is er goed, compleet en gezellig ingericht met een eigen bar en
toilet. Een eigen parkeergelegenheid. Waar kan je beter vertoeven?
Annie en Willem hebben alles gezellig ingericht. Wat een
leuke en intieme locatie!
Rien, onze voorzitter, heeft de koorleden en introducés een welkomswoordje toegesproken. na een paar kopjes koffie met appelflap of worstenbroodje eerst even de moeite genomen om nogmaals een mooie groepsfoto te maken. Natuurlijk buiten, want het was prachtig weer. Daarna zijn we gaan zingen, want natuurlijk draait het feest vooral ook om onze jubilarissen. Bij de kersverse zilveren jubilarissen hoort nog een mooi jubileumlied. Geschreven door Roos en geweldig begeleidt door Anja Monden op de accordeon met de medewerking van het hele koorbestuur die de liedjes altijd trouw instuderen en vrolijk meezingen. De programmaboekjes worden uitgedeeld waarin de refreinen staan van de jubileumliedjes die iedereen mee kan zingen. Natuurlijk beginnen we met het traditionele Gilde Broeders en Zusterslied.
Toen was het de beurt aan Annie. Annie die al
vijfentwintig jaar de "sterren naar beneden" zingt! Ze begon als kind
al in een jongerenkoor aan de Oranjeboomstraat in Breda. Het zilver
heeft ze zeer verdiend want zingen als sopraan is haar passie, haar
lust en haar leven. Ze is ook een goed en zuiver sopraan. Ook is Annie
secretaris van het koorbestuur en een actief lid van de Liturgiegroep
van Effen. Deze Liturgiegroep wordt mede gevormd door Goedele en Truus.
Voor Annie een lied van, Van Alles We,
En nou die handjes de lucht in.
Voor Jan een lied van Wim Kerstens, Bij ons staast op de keukendeur. Jan, altijd trouw aanwezig, een fundament voor ons koor met zijn basstem. Leuk om te vermelden is dat Annie, Jan en Maria destijds als 3 nieuwe leden zijn gestart bij het Effenskoor. In 1 klap 3 nieuwe leden erbij! Dat was een mooie aanwinst. Nu ook alle 3 een zilveren jubilaris.
Dus ook Maria een welverdiend jubileumlied, van Corry Konings, Ik krijg een heel apart gevoel van binnen. Maria is ook altijd trouw present en zelden afwezig. Actief met repeteren met volledige inzet als sopraan. Een goede bijdrage voor het koor.
Dan gaan we naar Truus, voor Truus een lied op de melodie van Jouw herken ik met gesloten ogen, van Theo Diepenbrock. Truus, ook een heel trouw koorlid, ze zingt alt, is actief betrokken bij het koorbestuur en ook bij de Liturgiegroep van Effen, dus ze doet enorm veel voor dit koor. maar niet alleen in onze parochie. Ze is een hele trouwe vrijwilligster in zowat iedere kerk in deze regio. Van Ulvenhout, Prinsenbeek, Princenhage om maar wat te noemen. En wat ze overal doet is ook écht teveel om op te noemen.
En dan hebben we onze Ria. Voor Ria een lied van Highway, Troela oh Troela, hou je nog van mij. Ook Ria altijd trouw aanwezig, zelden afwezig, goede sopranenstem, een enorme passie voor muziek, goed gehoor dus een geweldige bijdrage voor de sopranen. Ria en Truus waren al jaren lid van het kerkkoor De Heuvel. Toen dat koor opgeheven werd zijn zij beiden lid geworden van het Zangkoor Effen waar ze nu een zilveren jubileum mogen vieren! Gelukkig kozen ze allebei voor het koor van Effen. Wat hebben wij toch fijne en trouwe koorleden.
Na ieder lied stond Corry, onze penningmeester,
klaar met een mooi boeket bloemen. Natuurlijk waren er ook bloemen voor
Goedele die zo'n grote bijdrage levert aan de Liturgiegroep naast haar
functie als dirigent-repetitor en voor Anja die altijd klaar staat met
haar accordeon om ons te begeleiden.
Afgelopen zondag kregen de jubilarissen al hun
zilveren medailles en speld die ze uiteraard vandaag ook met trots
mogen dragen.
Nu heeft het hele koor tenminste een zilveren
Gregorius
of een van goud en zelfs nog een aantal koorleden met een gouden 50
insigne. Heden zijn wij een volledig gouden/zilveren koor!
En dan is het tijd om te eten. De organisatie van het feest was perfect geregeld door Annie. Ze had voor een catering gezorgd met alles erop en eraan. Inmiddels stond het buffet klaar. We hebben heerlijk kunnen eten. Er was voor iedereen wat wils en we konden drinken wat we maar wilden.
Wim Baremans zou Wim niet zijn zonder een leuke
bijdrage. Wim treedt altijd graag op, zingen is zijn lust en zijn
leven. Hij weet ons steeds te vermaken. Dit jaar een tweetal liedjes,
Hij was een smokkelaar en De vlieger van Andre Hazes.
Ook Roos had dit jaar een extra bijdrage met
het lied, Je moet zeilen met de wind van vandaag, van Andre van Duin
waarvoor ze zelf een eigen karaoke had gemaakt. En Kleine Jongen, van
Andre Hazes.
Aan alle mooie dingen komt een einde en zo ook
aan dit geweldige en gezellige Koorfeest. We zingen nog een
afsluitend Gilde Broeders en Zusterslied, en onze voorzitter Rien kwam
nog met een afsluitend woordje. Hij bedankte iedereen voor zijn of haar
bijdrage, met name Annie en Willem voor deze geweldige locatie en hun
gastvrijheid. Ieder
is na een laatste concumptie tevreden huiswaarts gegaan.
We kijken nu
al weer uit naar een volgend Cecilia/Koorfeest of koor-uitje! En dat er
nog
velen mogen volgen!
Met vriendelijke groet namens
Rien, Annie, Corry, Wim, Truus, Goedele en Roos.